Spacer z Kamienicy do Próchnika

2014-10-31

26 października 2014 roku odbyła się wycieczka plenerowa zorganizowana przez Komisję Fotografii Krajoznawczej przy Zarządzie Oddziału PTTK „Ziemi Elbląskiej” w Elblągu z Kamienicy do Próchnika dawnym, obecnie zatartym szlakiem „Jarem Menonitów”.

W wycieczce wzięło udział 7 osób. Przewodnikiem wycieczki był Henryk Myśliński; celem - plener fotograficzny.

O godzinie 11 wsiedliśmy do autobusu i dojechaliśmy do Kamienicy. Dotarliśmy do starego poniemieckiego cmentarza, obok którego przebiegała droga na wzniesienie. Po drodze mogliśmy podziwiać piękny widok na Zalew Wiślany. Zatrzymaliśmy się na chwilę aby sfotografować stary, niezamieszkały już od wielu lat dom podcieniowy Menonitów z 1772 roku, w stanie ruiny.

Po zejściu ze wzgórza byliśmy już w Jarze Menonitów. To wąwóz głębokości około 40 metrów. Widoki były przepiękne. Wzniesienia obrośnięte lasem liściastym; jesienią mieniący się złotem, brązem i czerwienią na przemian z jeszcze obecną zielenią. To raj dla fotografów przyrody! Szkoda tylko, że dzień był pochmurny. Trasa była bardzo trudna. Musieliśmy się wspinać na górę i później z niej schodzić. Pod nogami mieliśmy dużo liści, połamanych gałęzi, szarpiących spodnie ostrych gałęzi jeżyn i malin. Na jednym ze wzgórz, po trudnej wspinaczce, zrobiliśmy sobie krótką przerwę na posiłek i odpoczynek. Pokrzepieni ruszyliśmy w dalszą drogę. Przez pewien odcinek szliśmy górą. Tutaj też było co podziwiać. Z góry roztaczał się wspaniały widok na strumyk! Znowu aparaty poszły w ruch!

Niecodziennie ma się okazję oglądać korony drzew z góry! Później dotarliśmy na pola i idąc na przełaj przez nie doszliśmy do Próchnika. Stamtąd wróciliśmy do Elbląga autobusem.

Wypad do Jaru Menonitów był bardzo udany. Wzięliśmy ze sobą aparaty fotograficzne, dobre humory, w plecakach suchy prowiant … tylko zabrakło słoneczka.