Czwarta „Sobota z przewodnikiem”

2014-06-10

W dniu 07.06.2014 r. odbyła się czwarta w tym roku „Sobota z przewodnikiem”.

Tym razem elbląscy przewodnicy zaprosili mieszkańców na wędrówkę po ścieżkach Bażantarni. Uczestników spotkania powitała Jolanta Kałabun, która przygotowała i poprowadziła wycieczkę. Najpierw wydała znaczki osobom, które po raz pierwszy uczestniczyły w cyklu „Sobota z przewodnikiem”, potem przybliżyła ciekawą historię tego zakątka, która rozpoczyna się w XIII w. w okresie walk krzyżaków z plemionami Pruskimi, a jej ogromny rozkwit przypadł w okresie, kiedy na świecie panowała moda na romantyzm. Kolejnym krokiem było zwiedzanie siedziby Nadleśnictwa Elbląg, które znajduje się w świeżo odrestaurowanym dawnym pałacu Augusta Abbega, zbudowanym w latach 1802 - 1811.

W progach swej siedziby gościł nas zastępca Nadleśniczego Pan Roman Borckowski. Była to nie lada gratka dla mieszkańców Elbląga, którzy, na co dzień nie mają możliwości zobaczenia tego pięknego budynku od środka. Zanim weszliśmy do wnętrza pałacu dowiedzieliśmy się o obecnej pracy nadleśnictwa i planach na przyszłość, jakie są wobec interesującego nas terenu Bażantarni.

Po zapoznaniu się z wnętrzem budynku wyruszyliśmy na spacer leśnymi ścieżkami. Najpierw wędrowaliśmy szlakiem niebieskim spacerowym do Dąbrowy, po drodze poznaliśmy stanowisko barwinka pospolitego, dawniej zwanego zielem zębowym, leczono nim, bowiem bóle zębów, byliśmy przy jeziorku obok wiaty „Bartek” oraz zapoznaliśmy się z historią nieistniejącej już wiaty „Ewa” i poznaliśmy miejsce gdzie kiedyś stała. W Dąbrowie skręciliśmy na nieoznakowaną ścieżkę, którą powędrowaliśmy w kierunku szlaku zielonego zwanego szlakiem „Jaszczurek” omijając strome zejście, którego pokonanie mogłoby sprawić kłopot osobom starszym i małym dzieciom w wózkach. Zielonym szlakiem przeszliśmy krótki odcinek dochodząc do czerwonego tuż przy „Parasolu”. Kolejny odcinek do „Mostka Elewów” pokonaliśmy wędrując wzdłuż Srebrnego Potoku. Przy mostku w czasie przerwy prowadząca wycieczkę Jolanta Kałabun wręczyła nagrody ufundowane przez Urząd Miasta najmłodszym uczestnikom spotkania. Tu też po raz kolejny przekazała wędrowcom porcję informacji historycznych i przyrodniczych. Ostatni odcinek trasy to przejście najbardziej popularnym fragmentem szlaku czerwonego „Kopernikowskiego”. Kiedy wszyscy dotarliśmy pod Restaurację Myśliwską każdy z uczestników otrzymał pieczątkę w „Kartach uczestnictwa” w sobotnich spacerach.

Właściciel „Myśliwskiej” Pan Łukasz Nowotczyński zaprosił wszystkich uczestników „Soboty z Przewodnikiem” do ogniska, gdzie otrzymaliśmy kiełbaski do upieczenia i pieczywo. W czasie, kiedy uczestnicy piekli sobie kiełbaski, prowadząca wędrówkę Jolanta Kałabun podziękowała właścicielowi „Myśliwskiej” za wsparcie i wręczyła Panu Nowotczyńskiemu symboliczny upominek, co zostało uhonorowane gromkimi brawami tych uczestników, którzy w tym momencie nie trzymali kijków z kiełbaską. Bardzo miła atmosfera, która powstała w czasie ogniska mocno zintegrowała uczestników, którzy jeszcze długo odpoczywali w otoczeniu wspaniałej przyrody Bażantarni.

W wycieczce uczestniczyło 114 osób w różnym wieku, były również rodziny złożone z kilku pokoleń: babcia, dziadek, dzieci i wnuczęta, co pięknie wpisuje się w hasło promowane w tym roku przez PTTK - „Turystyka łączy pokolenia”.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za udział w spacerze za miłe słowa i wspaniałą atmosferę, którą Państwo stworzyliście.