OWRP „Świętokrzyskie 2013”

2013-09-10

W dniach od 06.07.2013 r. do 20.07.2013r. odbyło się „54 OWRP Świętokrzyskie 2013”. Na rajd jak co roku z KTP „Delta” jako reprezentacja naszego oddziału wybrała się duża grupa turystów, ale tym razem na dwie różne trasy. Pierwsza grupa to: Danuta i Krzysztof Żynda i Danuta, Agnieszka, Eugeniusz Hoppa. Wybrali oni trasę nr 1: „Szlakiem powstania 1863r.”

Trasa ta prowadziła między innymi przez: Starachowice - Wąchock - Wykus - Tarczek - Świętomasz – Bodzentyn - Św. Katarzynę - Ciekoty - Cedzyna - Kielce - Nowa Słupia – Grzegorzewice – Opatów – Ćmielów – Krzemionk i - Ostrowiec Świętokrzyski i miała 291km. długości.

Drugą grupę stanowili: Jolanta, Dominika, Urszula i Sławomir Kałabun, oraz Jolanta Bulak z Anią i Jasiem (którzy dotarli do nas w połowie trasy). My wybraliśmy trasę 3: „Sandomierskie klimaty”.

Do Opatowa dotarliśmy w sobotę 06.07.2013r. autem i po wypakowaniu wszystkich rzeczy na obozowisku samochód został odstawiony na parking w Ostrowcu Świętokrzyskim gdzie odpoczywał przez dwa tygodnie. My w tym czasie wędrowaliśmy na własnych nogach zwiedzając bardzo dokładnie ziemię sandomierską, która przyjęła nas bardzo serdecznie. Piękne rozległe widoki zapierały dech w piersiach, a upalna słoneczna pogoda dopełniała nasze wrażenia. Wędrowaliśmy przez niezliczone hektary sadów wiśniowych (sandomierskie to zagłębie wiśniowe) i morelowych przeplatanych plantacjami czarnej porzeczki i sadami jabłkowymi. Wielokrotnie docieraliśmy do małych zagubionych wśród pól miejscowości w których znajdowaliśmy piękne i ciekawe a czasem zaskakujące zabytki i sympatycznych serdecznych ludzi. Zwiedziliśmy min: Opatów - Lipnik - Goźlice - Klimontów - Ujazd - Sulisławice - Ossolin - Koprzywnicę - Skotniki - Sandomierz - Góry Pieprzowe - Zawichost - Bałtów - Krzemionki - Ostrowiec Świętokrzyski. Przebyliśmy 260 km. Nasza rodzinna grupa trzymała się z czteroosobową prawie rodzinną grupą ze Skarżyska: Elą, Kasią, Wiesiem i Mundkiem. Razem wędrowaliśmy, obok siebie mieliśmy rozbite namioty i spędzaliśmy wieczory. Na sobotę i niedzielę dojeżdżali do nas Monika i Grzegorz ze Skarżyska, którzy z braku urlopu nie mogli być z nami na całej trasie. W połowie trasy dotarła do nas Jola z Anią (6 lat) i Jasiem(8 lat), którzy na tej imprezie byli po raz pierwszy i tym razem zwiedzali okolicę przemieszczając się autem. Spotkane na trasie zabytki, rozbijanie namiotu, wieczorne ogniska z piosenką turystyczną i szantami bardzo spodobały się Joli i jej pociechom, tak że chyba będziemy mieli nowych uczestników OWRP.

Noclegi jak przystało na tą imprezę najczęściej mieliśmy przy szkołach na boiskach z wyjątkiem Sandomierza gdzie nocleg na kempingu był w luksusowych warunkach. Obsługą organizacyjną na naszej trasie zajmowali się Krzysztof K. oraz Marek R. dzięki któremu otrzymywaliśmy codziennie konkretną porcję informacji organizacyjnych i historycznych. To dzięki Markowi mieliśmy wszędzie pootwierane kościoły i czekał tam na nas albo sam Marek albo osoba miejscowa, która opowiadała nam historię spotkanego zabytku.

Przy pięknej słonecznej pogodzie, w miłym towarzystwie czas szybko umyka i kiedy przychodzi koniec wędrówki czujemy niedosyt i chęć by jeszcze trochę powędrować. Tak też było i tym razem w sobotę kiedy dotarliśmy do Ostrowca Świętokrzyskiego zdziwienie nasze było niezmierne że to już koniec i trzeba wracać do domu. W dniu zakończenia była okazja spotkać się i pogadać ze znajomymi, którzy w tym roku wędrowali innymi trasami niż my. Nastąpiła wymiana informacji, uścisków, radosne pogaduszki. Posileni smacznym „żurkiem kieleckim” czekaliśmy na zakończenie rajdu.

W sobotnie przedpołudnie przed zakończeniem rajdu odbył się egzamin na rozszerzenie uprawnień przodownickich. Do egzaminu przystąpiło 11 osób z czego egzamin zdało 10. Z naszego oddziału do egzaminu przystąpiła Dominika Kałabun, która zdała go pozytywnie rozszerzając swe uprawnienia o kolejny region.

Zakończenie rajdu rozpoczęło się od podsumowania imprezy i wręczenia podziękowań organizatorom. Potem wręczono nagrody zwycięzcom w konkursie krajoznawczym. Na trasie „3” miejsce III zajęła Dominika Kałabun z KTP „Delta” z Elbląga. Ogłoszono również że przyszłoroczne 55 OWRP będzie organizować Gdańsk. Komandor „54 OWRP Świętokrzyskie 2013” Alicja Mężyk przekazała laskę OWRP przewodniczącemu Komisji Pieszej ZG, a on przekazał ją przyszłorocznym organizatorom.

Do zobaczenia na OWRP 2014r.