„Bażantarnia Z Legendą W Tle”

2013-09-10

Kolejna sobota z przewodnikiem za nami.

W sobotni słoneczny poranek 03.08.2013 roku grupa Elblążan, tych którzy wiernie uczestniczą we wszystkich „sobotach z przewodnikiem” jak i tych którzy po raz pierwszy wybrali się na taki spacer zebrała się przy nieczynnej obecnie pętli tramwajowej na ulicy Marymonckiej tuż przy początku pieszego szlaku żółtego. A chętnych do wędrówki po szlakach Bażantarni ubarwionej legendami było 50 osób w różnym wieku i jeden pies. Najstarszy uczestnik przekroczył 80-tkę a najmłodszy o imieniu Mikołaj miał osiem miesięcy. Zebraną grupę powitała Jolanta Kałabun, która była odpowiedzialna za to spotkanie. Rozpoczęła gawędę od przekazania przybyłym informacji dotyczących szlaków turystycznych w Bażantarni. Po tych informacjach przyszła kolej na pierwszą legendę a dotyczyła ona historii pewnego starego pruskiego maga i dziecka które znalazł, bogów Peruna i Potrimpusa oraz ogromnego starego dęba od którego legenda nosi tytuł „Święty dąb”.

Po wysłuchaniu tej ciekawej opowieści wszyscy wyruszyli dziarsko na spacer szlakiem żółtym, którym dotarliśmy w okolice młyna, niestety z powodu stromego zejścia i ścieżki mocno zarośniętej pokrzywami młyn podziwialiśmy tylko ze wzniesienia zostawiając dokładne zwiedzanie na inną okazję. Tu też uczestnicy wysłuchali legend: „Bitwa nad Kumielą” (1273r.) o walce plemion pruskich z krzyżakami, oraz „Czarnoksiężnik z Dębowego Lasu” o czarnoksiężniku Kilianie. Dalsza wędrówka została przerwana na jednej z polan gdzie zapoznaliśmy się z ciekawą legendą o mieszkających na takich polanach Prusach. Legenda pt. „Barto i jego sfora” przybliżyła naszym uczestnikom problemy nękające dawnych mieszkańców tych ziem. Żółty szlak prowadził nas dalej ale my opuściliśmy go na krótko idąc inną ścieżką, która była bardziej dogodna dla uczestników z kijkami i najmłodszego naszego uczestnika wędrującego w wózku. Wkrótce dotarliśmy do połączenia szlaku żółtego z czerwonym „Kopernikowskim”. W tym miejscu to znaczy przy mostku Elewów nastąpiła kolejna przerwa tym razem trochę dłuższa dla odpoczynku i aby wysłuchać dwóch legend dotyczących głazów narzutowych, których na terenie Bażantarni i Wysoczyzny Elbląskiej znajduje się kilkanaście. „Diabelski kamień bratobójcy” i „Karciany kamień” to legendy, których treść opowiadana przez przewodniczkę wzbudziła uśmiechy i duże zainteresowanie słuchaczy. Po odpoczynku i wysłuchaniu opowieści grupa wyruszyła na ostatni odcinek naszego spaceru szlakiem czerwonym wzdłuż Kumieli. Po drodze uczestnicy zapoznani zostali z legendą „Od Hommuli do Kumieli” dotyczącą powstania nazwy rzeki i drugą chyba najbardziej popularną wśród Elblążan legendą dotyczącą jednego ze wspomnianych kamieni narzutowych, który leży w korycie Kumieli a nosi nazwę „Diabelskiego Kamienia”. Idąc dalej podziwialiśmy piękne widoki otaczającej nas Bażantarni i mieliśmy możliwość zobaczyć zniszczenia jakich dokonała woda Kumieli po ostatnich intensywnych opadach. Wędrówkę zakończyliśmy przy restauracji Myśliwska gdzie Jolanta Kałabun podziękowała wszystkim uczestnikom za przybycie i uczestnictwo w wycieczce oraz zaprosiła wszystkich na kolejne spacery i inne imprezy organizowane przez PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej. Uczestnicy gromkimi brawami podziękowali prowadzącej za przygotowanie ciekawej wycieczki.