Elbląska starówka

2013-08-20

17 sierpień 2013 to już kolejny, siódmy spacer elbląskimi ulicami, w ramach akcji „Przewodnicy zapraszają – sobota z przewodnikiem”, która związana jest z obchodami Roku Przewodników Turystycznych w PTTK. Tematem spotkania była elbląska starówka, jej historia i ciekawostki. Nasza wycieczka (pogoda pomogła!) zgromadziła kilkudziesięciu „żądnych” historycznej wiedzy turystycznych pasjonatów.

Spacer po starówce rozpoczęliśmy przy bramie do Muzeum Archeologiczno - Historycznym, miejsce to było okazją do przypomnienia historii założenia grodu Elbląg, zakonu krzyżackiego oraz dalszej historii tego miejsca z uwzględnieniem Gimnazjum Protestanckiego, utworzeniem Muzeum a także niezwykłymi odkryciami archeologicznymi na dziedzińcu dawnego Przedzamcza.

Przy Bibliotece Elbląskiej oglądaliśmy jeden z nielicznych reliktów dawnego bogatego Elbląga - jest to brama z dawnej posiadłości zięcia Ferdynanda Schichau, Carla Ziese, która pochodzi z Parku Modrzewie, gdzie znajdowała się niegdyś jego monumentalna willa. Kolejny punkt to kamieniczki ulicy Wigilijnej i Św. Ducha z przepięknym portalem z 1598 w kamienicy, która dała zaczątek domów goszczących królewskie głowy. Uczestnicy spaceru dowiedzieli się także, iż w kamieniczkach 11 i 12 mieściło się kiedyś elbląskie muzeum. Niespodzianką była możliwość obejrzenia wnętrza sali ślubów, gdzie możemy oglądać rekonstrukcję sieni elbląskiej oraz tajemniczy kominek „Moru”, na którym znajduje się płaskorzeźba, z uwidocznionym pochówkiem zmarłego - kominek został wykonany przez rzeźbiarza Willema van den Blocke, z gotlandzkiego piaskowca. Po przejściu najpiękniejszym staromiejskim przejściem czyli ścieżką kościelną udaliśmy się pod Katedrę Św. Mikołaja, niestety niespodziewana msza żałobna nie pozwoliła nam na wejście do wnętrza. Zatem krótką historię kościoła turyści usłyszeli przed południowym portalem. Jednym z ciekawszych punktów wycieczki, była wizyta w Ratuszu Staromiejskim, gdzie obejrzeliśmy dwie makiety: grodu elbląskiego z 1635 roku oraz jednej z pochylni kanału elbląskiego. Idąc w kierunku Bramy Targowej mijamy budynek, w którym mieściło się elitarne Bractwo Świętego Jerzego. Wizyta w Hotelu Elbląg (dawnym Domu Królów), była kolejną niespodzianką, gdzie była możliwość usłyszenia w tym historycznym miejscu ciekawostek związanych z tym domem. Wycieczkę naszą zakończyliśmy wizytą w Bramie Targowej.