Elblążanie na wodach Żuław

2013-07-02

W dniach 21-23 czerwca 2013 roku sześcioosobowa grupa z PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej wzięła udział w X Jubileuszowym Spływie Wodami Żuław, którego organizatorem był zaprzyjaźniony Klub Turystyczny PTTK Szuwarek z Nowego Dworu Gdańskiego.

Ekipa z Elbląga składała się z rodzin Krajników – Basi i Krzysia oraz Elbląskich Ogonków – Amelki, Ady, Ali i Artura.

W piątkowych godzinach popołudniowych spotkaliśmy się w porcie w Kątach Rybackich. Na starcie spływu okazało się że jednak Polska mała jest i wielu znajomych spotkaliśmy, m.in. z Gdańska, Gdyni, Łowicza i Kielc.

Wyruszyliśmy na pierwszy etap który wodami Zalewu Wiślanego i Wisły Królewieckiej zawiódł nas do Rybiny. Po drodze podziwialiśmy urokliwe nadbrzeżne krajobrazy, lecące klucze kormoranów i zabudowania. Zwróciliśmy też uwagę na most zwodzony w Sztutowie, jak i w Rybinie.

Po dopłynięciu do mety w gościnnym gospodarstwie agroturystycznym zostaliśmy uraczeni pieczonymi kiełbasami, kaszanką i przepysznym ciastem. Tak wzmocnieni mieliśmy jeszcze siły na wieczorne ognisko i śpiewy turystyczne. Część z nas wcześniej udała się do świetlicy gdzie mieliśmy nocleg.

Poranek sobotni przywitał nas kumkaniem żab. Po śniadaniu i nieoczekiwanej atrakcji jaką było podniesienie mostu w Rybinie, udaliśmy się na zwiedzanie miejscowości. Zobaczyliśmy kolejowy most obrotowy i pompę w Chłodniewie . Po tym spacerze wsiedliśmy w kajaki udając się w dalszy ciąg spływu. Tym razem mieliśmy przepłynąć kawałek Wisła Królewiecką do Tugi i tą rzeką płynąc dalej do Nowego Dworu Gdańskiego. Tuga okazała się rzeką stojąca, po której niektórym z nas – początkującym kajakarzom – trudno było płynąć. Ale że dzień był pogodny i słoneczny wodna wędrówka się udała. W czasie postoju udaliśmy się na zwiedzanie zabytków we wsi Żelichowo-Cyganek, które zostały udostępnione w ramach Dni Otwartych Zabytków Żuław. Wieczorem tradycyjnie już zgromadziliśmy się na ognisku na terenie Żuławskiego Parku Historycznego, gdzie oprócz śpiewów turystycznych mieliśmy okazje wziąć udział w rzucaniu wianków do wody. Były to nietypowe wianki bo wykonane z plastikowych butelek. Nocleg tez był nie lada atrakcją, ponieważ spaliśmy na wielkiej sali gimnastycznej a niektórzy nawet zaliczyli gol – śpiąc w bramce.

Został nam ostatni dzień spływu. I tu niestety wyszło zmęczenie początkujących kajakarzy. Elbląskie Ogonki w dalsza drogę udały się autkiem – Złomkiem, a Basia i Krzysiu dzielnie reprezentowali Elbląg płynąc z pozostałymi Tugą do Nowego Stawu. Trasa kajakowa wiodła malowniczymi zakolami Żuław. Natomiast „zmotoryzowani kajakarze” w ramach „Dni Otwartych Zabytków Żuław” zwiedzili Muzeum Żuławskie w Nowym Dworze Gdańskim oraz cmentarz i Dom Podcieniowy w Marynowach. Po dojechaniu i dopłynięciu do Nowego Stawu rozpoczęło się uroczyste zakończenie na terenie Miejskiego Ośrodka Sportu. Gdy w tle leciała muzyka my raczyliśmy się grochówką i kiełbasami z grilla. Po pokrzepieniu sił udaliśmy się na spacer z przewodnikiem po Nowym Stawie. Zwiedzaliśmy Kościół poewangelicki - „Ołówek” - obecnie „Galeria Żuławska”.

Po tylu atrakcjach zostało nam już tylko przegnać się z gospodarzami i kajakarzami, zapakować do autka i wyruszyć w drogę do domu.