„Delta” w gościnie u tczewskich przewodników

2013-02-27

W czwartek 21 lutego na spotkanie „Delty” Jola M. przyszła z informacją o zwiedzaniu Tczewskie fary zorganizowanym przez koło przewodników PTTK z Tczewa. Jola już od jakiegoś czasu namawiała nas na wyjazd do Tczewa, ale ciągle coś stawało nam na przeszkodzie, a ta propozycja stała się pretekstem żeby spełnić jej prośbę. Tym razem udało się i kilka osób wyraziło chęć pojechania do tego ciekawego miasta. Zastanawialiśmy się czy w podróż wybrać się pociągiem czy samochodami. Zdecydowaliśmy, że jednak wycieczka samochodem jest wygodniejsza i zaczęliśmy kompletować obsadę drużynową dwóch aut. I tak ze Sławkiem zabrała się Danusia, Jola i Marysia, a z Jolą M. Danusia, Krzysiu i Sławek B.

W sobotę 23.02.2013 roku o godz. 730 dwa auta pełne spragnionych wiedzy turystów pomknęły w kierunku Tczewa, gdzie dotarliśmy przed dziewiątą. Spotkanie zwiedzających zaplanowane zostało na godz. 900 dlatego też nasi fotografowie wykorzystali ten czas na spokojne wykonanie zdjęć tak pięknego zabytku, jakim jest kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego i jego wyposażenia. O godz. 900 zebrała się grupa turystów i przewodników z Tczewa, Elbląga, Gdańska i Pelplina. Pan Zdzisław Bergiel prezes koła przewodników PTTK w Tczewie był mile zaskoczony taką dużą frekwencją i cieszył się z zacieśniających się więzi między przewodnikami pomorskimi i warmińskimi. Po przywitaniu grupy kolega prezes przedstawił zebranym księdza wikariusza Marcina Baska, który w bardzo przystępny i wyczerpujący sposób przybliżył nam historię Tczewskiej fary. Opowiedział nam historię każdego ołtarza i poszczególnych elementów wyposażenia, dowiedzieliśmy się, co przyniosły ostatnie badania archeologiczne wykonywane w kościele. Mogliśmy również zobaczyć i uwiecznić na zdjęciach tablicę wmurowaną w sali pamięci do odsłonięcia, której miało dojść podczas niedzielnej mszy, a poświęconej 150 rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego. Ucieszyło nas bardzo, że Tczewianie pamiętali o zrywach wolnościowych swoich pradziadów. Po zwiedzeniu fary pan Bergiel zaprosił chętnych na spacer po Tczewie, z którego wszyscy skorzystaliśmy. Dowiedzieliśmy się ciekawej historii gotyckiego podominikańskiego kościoła pw. Św. Stanisława Kostki, poczym powędrowaliśmy na punkt widokowy znajdujący się przy dawnej Hali Miejskiej i dawnym rowie strzeleckim skąd oglądaliśmy zabytkowe mosty Tczewskie i wysłuchaliśmy historii ich powstania. Dalej przeszliśmy przez rynek, gdzie zapoznaliśmy się z ciekawą historią stojących tu kamienic i poznaliśmy życiorysy najbardziej znanych Tczewian: Johanna Reinholda Forstera-przyrodnika, geografa i tłumacza, który wraz z J. Cookiem opłynął świat oraz Grzegorza Ciechowskiego lidera zespołu „Republika”. Teraz nasze kroki skierowaliśmy w stronę „Fabryki Sztuk” po drodze podziwiając ciekawą zabudowę uliczek i zderzenie się z jednej strony popadających w ruinę domów o ciekawej architekturze, a z drugiej strony odnawianych pięknie budynków(szkoda, że tych odnawianych jest jeszcze tak mało). Nacieszyliśmy oko pięknie prezentującymi się budynkami Poczty i Urzędu Miasta i wkrótce dotarliśmy do „Fabryki Sztuk” i „Muzeum Wisły”. Tu zostaliśmy zaproszeni przez kolegę prezesa na zwiedzanie nowo otwartych wystaw: pierwszej dotyczącej browarnictwa w Tczewie i drugiej przybliżającej nam życie i osiągnięcia urodzonego w Tczewie Johana Reinholda Forstera, który był bardzo znanym geografem i biologiem a o którym wspominaliśmy będąc w rynku przy tablicy ku jego pamięci. Obie te wystawy bardzo ciekawie zostały przygotowane, tak, że ci, którzy trafią tu na pewno nie będą zawiedzeni i z przyjemnością zapoznają się z historią przedstawioną w tak interesujący sposób. Podczas tej podróży w czasie, w jaką zostaliśmy zaproszeni obdarowano nas materiałami promocyjnymi dotyczącymi browarnictwa w Tczewie, sympatycznymi woreczkami z chmielem oraz zakładkami promującymi zwiedzanie „Fabryki Sztuk”. I na tym zakończyliśmy spotkanie przygotowane przez Tczewian.

Pełni wrażeń i pozytywnych emocji podziękowaliśmy prezesowi koła przewodników Zdzisławowi Bergiel za tak miłe i sympatyczne przyjęcie i poszerzenie naszych wiadomości o mieście a koleżankom i kolegom z koła z Tczewa za ciepłe przyjęcie naszej grupy.

Opuściliśmy gościnne progi „Fabryki Sztuk” i darując sobie tym razem zwiedzanie „Muzeum Wisły” skierowaliśmy nasze kroki do samochodów, które zostawiliśmy w okolicach fary. Teraz udaliśmy się na drugą część naszego wyjazdu: zwiedzanie domu podcieniowego w Trutnowach i cmentarza mennonickiego w Stogach Malborskich(taki mieliśmy plan). Wskoczyliśmy do naszych rączych rumaków i popędziliśmy w kierunku żuławskiej wsi Trutnowy. Po drodze zatrzymaliśmy się we wsi Krzywe Koło, gdzie obfotografowaliśmy dom podcieniowy należący do Caritas i gotycki kościół, no i po kilku minutach byliśmy już w Trutnowach.

Do tej miejscowości wybraliśmy się zachęceni informacjami na stronie internetowej dotyczącej znajdującego się tu domu podcieniowego i informacją, że dom jest udostępniany przez właścicieli do zwiedzania, oraz że w nim mieści się siedziba „Stowarzyszenie Żuławy Gdańskie” oraz Muzeum Wsi Żuławskiej. Drugim bodźcem do odwiedzenia wsi Trutnowy był artykuł na całą stronę w „Życiu na Gorąco”, który promował to miejsce i bardzo zachęcał turystów do odwiedzenia miłych gospodarzy. No i tu następuje zderzenie słowa pisanego w mediach z szarą rzeczywistością! Kiedy we wspaniałych humorach dotarliśmy do celu naszej wycieczki i zadzwoniliśmy do drzwi spodziewaliśmy się sympatycznego przyjęcia, oraz możliwości zwiedzenia domu od środka? I jakież było nasze zaskoczenie, ba kubeł zimnej wody na głowy ciekawskich turystów!! Kiedy otworzyły się drzwi (myśleliśmy gościnnego domu!) usłyszeliśmy „baaardzo” niegrzeczne słowa i spotkaliśmy się z drzwiami tuż przy naszych nosach, zatrzaśniętych przez podobno bardzo gościnnego gospodarza. No cóż zrobiliśmy zdjęcia z zewnątrz zabytkowego obiektu, porozmawialiśmy z sąsiadami i z wielkim niesmakiem wsiedliśmy do naszych aut, a wystarczyłoby grzecznie nas poinformować, że domu dziś nie można zwiedzać, a my uszanowalibyśmy wolę gospodarzy. No cóż tak bywa.

Pozostał nam jeszcze jeden punkt zaplanowanej wycieczki: Stogi Malborskie i cmentarz mennonicki, który chcieliśmy uwiecznić w zimowej szacie. Po dotarciu do cmentarza i zrobieniu zdjęć już bez niespodzianek dotarliśmy do Elbląga.