44 Ogólnopolski Rajd Narciarski „Wędrówki Północy”

2013-02-12

Wrażenia z 44 Ogólnopolskiego Rajdu Narciarskiego „Wędrówki Północy”

Prowadzący trasę „Pogranicze” na tegorocznych „Wędrówkach Północy” zastępca przewodniczącego Komisji Tur. Narciarskiej ZG PTTK kol. Andrzej Stróżecki poprosił mnie o pomoc w przeprowadzeniu kursu dla kandydatów na przodowników tur. narciarskiej podczas Rajdu. Czuję się mocno związany z „Wędrówkami” poprzez wieloletni współudział w ich organizacji, dlatego zgodziłem się chętnie. Sądzę, że moje wrażenia z Rajdu mogą być interesujące dla turystów - zobaczcie...

Rajd zaczął się w sobotę 26 stycznia, a ja dotarłem do Puńska w niedzielę ok. 1200. Było -15o mrozu, kiedy jechałem na nartach do położonej kilometr za miasteczkiem agroturystyki prowadzonej przez litewską restaurację „SODAS” (wszak Puńsk jest stolicą polskich Litwinów). Było ponad 20 cm. nośnego śniegu (zmrożony puch). Z uczestnikami Rajdu spotkałem się na wieczornej odprawie. Było 27 osób, w większości moich przyjaciół z wypraw narciarskich. Kiedy szef trasy „Pogranicze” Andrzej Stróżecki i Tadeusz Ryszkowski z trasy „Romantycznej”, która została tu dokooptowana (kilka osób), skończyli swoje omówienia i plany, mogłem gawędzić o narciarstwie turystycznym. Na pierwszy ogień poszedł temat „Kultura śladu narciarskiego” - pojęcie zapomniane, a tak ważne dla prawdziwych wędrowców.

Przez kolejne wieczory mówiłem o doborze sprzętu, smarowaniu nart, gatunkach śniegu, historii narciarstwa, o niebezpieczeństwach uprawiania turystyki zimowej, i o organizacji obozów narciarskich. Do środy 30 stycznia panowały świetne warunki narciarskie - mróz i puszysty śnieg. W szkoleniach narciarskich, które prowadziłem, uczestniczyła trójka kandydatów na przodowników narc. - dwie koleżanki z Suwałk, Beata i Dorota oraz kolega z pod Wałbrzycha Janusz. Dołączało do nas zawsze kilkoro rajdowiczów. Zrobiliśmy dwie wycieczki w okolicach Puńska, liczyły 15 i 17 km.. Na wycieczkach ćwiczyliśmy orientację w terenie, prowadzenie grupy oraz kroki i zjazdy. Pagórkowaty teren świetnie się do tego nadawał. Za naszą agroturystyką był piękny stok a dalej pole, więc jeden dzień poświęciłem tylko na naukę zjazdów i kroków narciarskich w stylu klasycznym. Uczył się także siedmioletni Franek ze swoim dziadkiem Waldemarem z Zielonej Góry.

W tym czasie Andrzej i Tadeusz ze swoimi grupami wędrowali po okolicy, sięgając aż do Kalwarii na Litwie i do Sejn. Trasy liczyły 25 - 30 km. a likwidacja granic w Unii Europejskiej znakomicie ułatwiała te wycieczki. Wieczorami, jak przystało na wytrawnych „Północników”, organizowano samorzutnie imprezy integracyjne przy gitarze Waldka.

Należy jeszcze wspomnieć o obiadach w restauracji „SODAS” ( Sad). Codziennie była inna regionalna potrawa. Jedliśmy więc cepeliny (polskie kartacze), bliny, czenaki (pyszna zapiekanka ziemniaczano - warzywno - mięsna) i schab po litewsku (z grzybami). A na deser „mrowisko” - czyli góra faworków polana miodem i posypana makiem.

W czwartek 31 stycznia po ociepleniu i nocnym deszczu na polach zrobiło się czarno. Grupa przemieściła się busem i samochodami do agroturystyki „JU-RELAX” pod Krasnopolem. Mieliśmy tu dużą świetlicę z kominkiem i obszerną kuchnię turystyczną, co sprzyjało dalszej integracji. W piątek Andrzej zrobił jeszcze 12 km. na nartach po lesie w rezerwacie bobrów „Marycha”, ale do lasu dochodzili już na piechotę. Po południu przeegzaminowaliśmy z Andrzejem kandydatów na przodowników i spisaliśmy pozytywny protokół końcowy ze szkolenia. Zatem Suwałki i Wałbrzych będą miały nowych organizatorów turystyki narciarskiej. Wieczorem śpiewaliśmy kolędy (koniec liturgii Bożego Narodzenia). Wspominałem też swoje przygody na dawnych „Wędrówkach” - pozwoliło to jeszcze raz „sączyć smrodek dydaktyczny” na temat niebezpieczeństw zimowej turystyki.

W sobotę 2 lutego przemieściliśmy się rano do Suwałk rejsowym autobusem. Organizator Rajdu - Oddział PTTK w Suwałkach przygotował w swojej sali słodki poczęstunek z kawą i herbatą. Z niewielkim opóźnieniem przybyli uczestnicy trasy „Litewskiej”. Było ich ponad 50-ciu, ale nie wszyscy dotarli na zakończenie. Grupę tradycyjnie prowadzili Tadeusz z Białegostoku i Beata z Zielonej Góry. Znowu była okazja do wyściskania się ze starymi przyjaciółmi ze szlaku.

Szkoda, że działacze PTTK w Suwałkach zrezygnowali z bardziej uroczystego zakończenia Rajdu. Jest to stara turystyczna tradycja, bez niej „Wędrówki” stają się zwykłą komercyjną imprezą organizowaną przez biuro podróży. Akurat w tym roku była okazja do uroczystości. Andrzej Stróżecki, Honorowy Członek PTTK, instruktor turystyki narciarskiej, po raz trzydziesty brał udział w „Wędrówkach Północy” a w tym dwadzieścia sześć razy jako kierownik trasy! Świetnie orientujący się w terenie, doświadczony narciarz, trwale zapisał się w historii Rajdu. To dzięki niemu trasa Rajdu wiodła raz przez Estonię! Narciarze to pamiętają, ale turystycznej oprawy do tej rocznicy jakoś zabrakło… Mam wyrzuty sumienia, że jako weteran „Wędrówek” sam o to nie zadbałem.

Wrażenia rajdowe zakończę rachunkiem ekonomicznym. Za siedem noclegów (z pościelą) w Puńsku i w Krasnopolu zapłaciłem w/g faktur 245 zł. W regulaminie 44 Rajdu wpisowe na trasę „Pogranicze” (bez pościeli i przewozu uczestników) wynosiło 350 zł. Wpisowe na trasę Romantyczną (Gołdap i Wiżajny), z przewozem uczestników miało wynosić 305 zł.- dlaczego 45 zł. mniej? Koszty pośrednie w wys. 105 zł od uczestnika wydają się za wysokie, biorąc pod uwagę, że Oddział otrzymuje pewne dotacje na Rajd.

Tym niedobrym ekonomicznym akcentem zakończę bardzo dobre wrażenia z 44 Rajdu „Wędrówki Północy”.