64 Ogólnopolski Zlot Przodowników Turystyki Pieszej

2021-09-16

Elbląg. 10.09. – 12.09.2021

W dniach 9-12 września w naszym mieście bawiło ponad 80 osób, które wzięło udział w 64 Ogólnopolski Zlot Przodowników Turystyki Pieszej PTTK. Jest to jedna z dwóch, dużych ogólnopolskich imprez, które odbywają się pod patronatem Komisja Turystyki Pieszej ZG PTTK. W tym roku za jego organizację zabrali się nasi klubowicze: rodzina Kałabun, rodzina Hoppa, Danusia i Krzysiek Żynda, Wanda Golias, Dorota Kempińska i Mateusz Nakielski. Spoza Klubu do pomocy mieliśmy Prezesa Oddziału Leszka Marcinkowskiego oraz księgową. Komandorem Zlotu został Sławomir Kałabun Prezes KTP „Delta” i Przewodniczący Oddziałowej Komisji Turystyki Pieszej.

Mimo, że sam zlot trwa od piątku do niedzieli, tradycją stała się już czwartkowa wycieczka przedzlotowa. Tym razem zaproponowaliśmy do wyboru dwie trasy tej wycieczki –„ Żuławską” oraz po „Mierzei Wiślanej”. Zdecydowana większość uczestników wybrała kierunek morski, tak więc w tę stronę skierowaliśmy koła naszego autobusu. Zwiedzanie zaczęliśmy od XVII-wiecznego kościoła w Stegnie, który wyróżnia się malowidłem sufitowym wykonanym na płótnie o powierzchni 450m2 ! Ze Stegny udaliśmy się do Sztutowa, gdzie w dwóch grupach zwiedziliśmy muzeum najdłużej istniejącego na ziemiach polskich obozu koncentracyjnego Stutthof. Kolejnym punktem naszej wycieczki był przekop Mierzei Wiślanej oraz znajdująca się nieopodal Góra Pirata, gdzie spotkaliśmy się z ornitologiem Samuel Sosnowski. Pan Samuel opowiadał z taką pasją, że chętnie zostalibyśmy tam do wieczora, ale niestety, kolejny przewodnik już czekał. Ostatnim punktem naszej wycieczki był spacer do rezerwatu Mewia Łacha i ujścia Wisły w Mikoszewie. Dzień był długi i męczący, ale obfitował w wiele wrażeń.

Piątek rozpoczęliśmy od zwiedzania Elbląga, które objęło nie tylko obszar Starego Miasta, ale także okolice ul. Wspólnej, Nowowiejskiej, 12 lutego i Armii Krajowej. Dwie grupy prowadzili Jola Kałabun i Leszek Marcinkowski, którzy po 3 godzinach opowiadania nadal mieli jeszcze dużo ciekawostek w zanadrzu dla dociekliwych turystów. Po krótkiej przerwie wszyscy uczestnicy zebrali się w Bibliotece Elbląskiej na oficjalnym otwarciu Zlotu. Przewodniczący Komisji Turystyki Pieszej ZG PTTK Marcin Czerwiński oficjalnie otworzył Zlot, a także wręczył nowo nadane odznaki Honorowego Przodownika TP oraz dyplomy Zarządu Głównego PTTK. Uroczystość umiliła nam swoim występem Alicja Anuszek, która zaśpiewała dla nas kilka utworów. Popołudnie upłynęło nam na obradach zespołów tematycznych, w których dyskutowaliśmy o różnych aspektach związanych z turystyką pieszą i krajoznawstwem, a także z funkcjonowaniem PTTK i organizacją imprez turystycznych. Po kolacji odbyły się egzaminy rozszerzające uprawnienia przodowników TP.

W sobotę znów podzieliliśmy się na dwie grupy i pod opieką przewodników udaliśmy się na zwiedzanie. Plan był prosty – rejs statkiem po Kanale Elbląskim i pochylniach, Zielonka Pasłęcka i Pasłęk. Ze względów logistycznych jedna z grup zaczęła od rejsu, a druga od części autokarowej. Po obiedzie zamieniliśmy się miejscami tak, aby każdy z uczestników mógł przeżyć pełen pakiet zaplanowanych atrakcji. Trzeba przyznać, że trafiła nam się piękna pogoda na wycieczkę statkiem po trawie – przez większość dnia świeciło słońce, była ładna widoczność i sporo ptaków. Tylko drugą grupą pod koniec rejsu złapał deszcz. Poza systemem pięciu pochylni tego dnia obejrzeliśmy Sanktuarium Chrystusa Miłosiernego w Zielonce Pasłęckiej, gdzie ksiądz proboszcz opowiedział nam historię wyposażenia świątyni, które przyjechało do Polski po wojnie wraz z ludnością przesiedloną z Wołynia. W Pasłęku z kolei zabytków jest sporo, a turyści dociekliwi. Zajrzeliśmy więc do Bramy Młyńskiej, spod której udaliśmy się pod zamek krzyżacki i kościół świętego Bartłomieja. Widzieliśmy też gotycko-renesansowy ratusz i mury miejskie, których w mieście zachowało się aż 1200 m. Na wieczór zaplanowaliśmy dla uczestników Zlotu biesiadę turystyczną, na której rozmowy i tańce przy muzyce i naszym elbląskim Specjalu trwały do północy.

Ostatni dzień Zlotu szybko minął. Po śniadaniu odbyło się oficjalne zakończenie imprezy, podczas którego wysłuchaliśmy ogólnych wniosków, które płynęły z piątkowych obrad, a Przewodniczący Komisji Turystyki Pieszej ZG PTTK wręczył legitymacje przodownickie osobom, które rozszerzyły swoje uprawnienia. Na koniec przekazaliśmy laskę zlotową kolejnym organizatorom – PTTK Gniezno.
Miło było nam gościć Państwa w naszych stronach. Zapraszamy do nas ponownie i widzimy się za rok w Gnieźnie!