Wycieczka w nieznane – Grudziądz

2019-10-25

W sobotni poranek 19.10.2019 roku grupa krajoznawców z naszego Oddziału wyruszyła na „Wycieczkę w nieznane.” Regionalna Pracownia Krajoznawcza i Oddziałowa Komisja Krajoznawcza i Przyrodnicza zaprosiły naszych turystów do Grudziądza.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Cytadeli Twierdzy Grudziądz. Jest to grupa zabytkowych obiektów militarnych, które znajdują się na terenie Jednostki Wojskowej. Grudziądzką Cytadelę zbudowali Prusacy w latach 1776-1788 ( zasadniczy trzon budowli) na rozkaz króla Fryderyka II w związku ze zdobyciem nowych terenów na skutek pierwszego rozbioru Polski. Jej zadaniem była ochrona przeprawy przez Wisłę i ugruntowanie panowania pruskiego w tym rejonie. Inne forty zbudowano na przełomie XIX i XX w. Przy wejściu na tereny wojskowe czekał na nas pan Grzegorz Machaj, który oprowadził nas i zapoznał ze wszystkimi tajnikami tego ciekawego zabytku. Wędrowaliśmy wzdłuż murów, wchodziliśmy do pomieszczeń i korytarzy, w których zamieszkiwali i którymi przemieszczali się żołnierze. Wędrując spotykaliśmy wiszące śpiące nietoperze, ale również takie które latały i w ciemnościach podziemi trochę nam strachu narobiły. Z żalem opuszczaliśmy teren Cytadeli, ale czas było przemieścić się do centrum miasta. Po przejechaniu na parking nad Wisłą wyruszyliśmy na dalszą część zwiedzania, oczywiście pod kierownictwem pana Grzegorza. Podziwialiśmy pięknie prezentujące się spichlerze ,Bramę Wodną i mury obronne. Poznaliśmy najstarszy w Grudziądzu kościół, który budowano przez 130 lat czyli Bazylikę św. Mikołaja, w której najciekawszy jest ołtarz główny. Niezwykle ciekawym obiektem jest też chrzcielnica z XIII w. Zwiedziliśmy dawne Kolegium Jezuickie (1647- 1725) w którym obecnie znajduje się Urząd Miasta. W budynku zobaczyliśmy min. dawny refektarz o sklepieniu zwierciadlanym, z lunetami o bogatej stiukowej dekoracji z l. 1720- 1730. Kościół św. Franciszka Ksawerego (pojezuicki) zachwycił wszystkich pięknem swojego wnętrza. Zapoznaliśmy się również ze zbiorami znajdującymi się w muzeum, które mieści się w dawnym klasztorze benedyktynek. W Pałacu Opatek mieści się muzeum im. Władysława Łęgi. Podziwialiśmy piękną zabudowę miasta i odwiedziliśmy dwa pomniki Mikołaja Kopernika ,które znajdują się w Grudziądzu. Postawiono je tu ponieważ Kopernik był w tym mieście w 1522r. i wygłosił swój traktat o monecie. Ostatnim punktem wędrówki po tym pięknym i ciekawym mieście było wejście na Górę Zamkową i na wieżę Klimek. Po obejrzeniu pozostałości po zamku wdrapaliśmy się na zrekonstruowaną wieżę Klimek, żeby podziwiać piękne widoki. I tym pięknym akcentem zakończyliśmy zwiedzanie Grudziądza. W drodze powrotnej do Autokaru zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie ze słynnym ułanem i jego dziewczyną. Przed pożegnaniem wycieczki Pan Grzegorz wręczył każdemu z uczestników imienny Certyfikat zdobycia Cytadeli Twierdzy Grudziądz. Po pożegnaniu przewodnika wyruszyliśmy w drogę powrotną do Elbląga.