Zwiedzaliśmy Olsztyn

2018-03-27

Kolejna wycieczka z naszego niezwykle popularnego cyklu „Z przewodnikiem PTTK za miasto”, skierowała nas tym razem do stolicy województwa warmińsko-mazurskiego - Olsztyna. Wycieczkę w sobotę 17 marca, prowadził dla nas przewodnik turystyczny Adam Frenszkowski z zaprzyjaźnionego Oddziału Warmińsko-Mazurskiego PTTK w Olsztynie. Zwiedzanie zaczęliśmy od Zamku Kapituły Warmińskiej, gdzie w latach 1516-1521, najsławniejszym mieszkańcem zamku był pełniący obowiązki administratora – Mikołaj Kopernik.

Obecnie w zamku mieści się muzeum Warmii i Mazur,aa które mieliśmy okazję zwiedzić. Olsztyńskie Stare Miasto, było kolejnym punktem naszej wycieczki. Zaczęliśmy od Wysokiej Bramy, jedynej zachowanej bramy wchodzącej w skład średniowiecznych murów obronnych grodu nad Łyną. Następnie, zwiedzaliśmy po kolei: Stary Ratusz, gmach na rynku Starego Miasta w Olsztynie, najstarsza siedziba władz miejskich i sądowniczych miasta. Dziś siedziba biblioteki. Targ Rybny, zwany kiedyś „Karolkiem”, zabytkowy plac położony w północnej części Starego Miasta, gdzie stoi odbudowany w 1989 roku Dom „Gazety Olsztyńskiej”, oddział Muzeum Warmii i Mazur. Bazylika konkatedralna św. Jakuba Apostoła w Olsztynie, kościół zbudowany z II poł. XIV wieku. W latach 1898-1900 był tu organistą Feliks Nowowiejski, kompozytor "Roty" a w latach 1979-1981 biskup Józef Glemp (późniejszy prymas Polski) zarządzał stąd diecezją warmińską. Park Centralny, zaprojektowany w stylu angielskim, położony w centralnej części miasta Olsztyna, wzdłuż rzeki Łyny. Muzeum Nowoczesności w dawnym tartaku Raphaelsohnów przy parku Centralnym, gdzie w jego wnętrzu jest miła dla elblążan, wzmianka o naszym przemyśle (Komnick, Scichau, tramwaje czy gazownia). Gmach wybudowany w latach 1908–1911 na potrzeby urzędu Rejencji Olsztyńskiej, wydzielonej w południowej części Prus Wschodnich w roku 1905 Obecnie użytkownikami gmachu są Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie. Pomnik Wyzwolenia Ziemi Warmińskiej i Mazurskiej, pierwotnie nazwany Pomnikiem Wdzięczności Armii Czerwonej, potocznie określany „Szubienicami”, odsłonięty w 1954 roku. Na koniec wycieczki odwiedziliśmy Centrum Rekreacyjno-Sportowe "Ukiel", gdzie podziwialiśmy nowocześnie urządzone obiekty sportowo-rekreacyjnych nad Jeziorem Ukiel, potocznie zwanym Krzywym.