Pierwsza sobota Sobota z przewodnikiem

2012-07-09

W sobotę 7 lipca nasza koleżanka Brigitte Gawron miała zaszczyt zainaugurować tegoroczną akcje letnią „sobota z przewodnikiem” O godzinie 1000 przy dawnej stacji kolejowej PKP Elbląg Zdrój spotkała się z gronem pasjonatów historii naszego miasta.

Smutne to, że wspomniany dworzec a i linia kolejowa przestały w zasadzie funkcjonować i pociągi odchodzą tylko po jednym w soboty i niedziele, i to tylko do Tolkmicka

Ale wróćmy do naszej przewodniczki. Zapoznała nas z historią tej linii kolejowej a także linii która łączyła dworzec główny z tą stacją oraz była na usługach ówczesnych zakładów produkcyjnych, a każdy z nich posiadał własną bocznicę. Następnie mówiła o historii elbląskiego browaru przy okazji wspomniała o historii piwa.

Trochę smutno się zrobiło kiedy to ujrzeliśmy, że przy okazji przebudowy ulicy drogi do Tolkmicka zobaczyliśmy, że znikają stare historyczne obiekty, jak dawny szalet przy Browarnej i była willa dawnego dyrektora browaru.

Kolejnym obiektem był park Modrzewie i resztki po rezydencji Carla Ziese, zięcia Schichau’a. Z rezydencji tej niewiele zostało poza domkiem bramnym, wieżą widokową, i pięknym parkiem.

Następnie okrężną drogą, aby pokazać jeden z zabytków, na które na co dzień nie zwracamy raczej uwagi a mianowicie pokrywę studzienki kanalizacyjnej wykonanej w tym przypadku przez zakłady Komnicka (elbląski fabrykant, producent samochodów, traktorów i maszyn rolniczych).

Kolejnym punktem wycieczki to dwa kościoły w tym rejonie. Kościół Św. Wojciecha, był to drugi elbląski kościół katolicki jaki istniał na terenie miasta do 1945 roku. Następnym był kościół Św. Piotra i Pawła, do 1945 kościół ewangelicki. Przy nim nasza przewodniczka zapoznała nas z życiorysem zakonnika brata Klimuszko, który tu spędził ostanie lata życia, obejrzeliśmy też jego mogiłę.

I tym akcentem zakończyliśmy nasz spacer. W sobocie z przewodnikiem wzięło udział ok. 15 osób.