„3 Rajd Bab” już za nami

2016-03-11

W dniu 05.03.2016 roku odbył się „3 Rajd Bab” zorganizowany przez KTP „Delta” dla uczczenia święta naszych Pań. W pochmurny sobotni poranek autobus linii 12 zapełnił się turystami, którzy wybrali się na „Rajd Bab”. Tą cykliczną wycieczkę w tym roku już po raz trzeci organizuje KTP „Delta” dla upamiętnienia Międzynarodowego Dnia Kobiet. Trasa: Krasny Las – Jagodnik – Jelenia Dolina – Próchnik

Wysiedliśmy na przystanku Krasny Las II i wtedy okazało się, że jest nas 14 osób: 10 pań i 4 panów. Prezes klubu Sławomir Kałabun w imieniu swoim i wszystkich panów złożył przybyłym paniom życzenia dużo zdrowia, spełnienia marzeń i żeby jak najczęściej uczestniczyły w naszych imprezach i wycieczkach. Każda z uczestniczących w rajdzie osób otrzymała znaczek rajdowy - oczywiście z „Babą”, samoprzylepną wklejkę no i słodkości. Wszyscy nasi obecni na wycieczce panowie stanęli na wysokości zadania i każdy z nich obdarował nasze Panie przyniesionymi słodyczami. Było przy tym dużo śmiechu i radości.

Nasz pobyt na tej sympatycznej polance pięknie zagospodarowanej przez Nadleśnictwo, jako miejsce odpoczynku dla mieszkańców Elbląga dobiegł końca. Założyliśmy plecaki i drogą przez las powędrowaliśmy w kierunku wsi Jagodnik. Po drodze obserwowaliśmy kwitnące leszczyny, klucze żurawi i dzikich gęsi, które najpierw było słychać a dopiero później mogliśmy je obserwować na niebie. Są to dowody na zbliżającą się wiosnę. Wędrówkę przez las odbywaliśmy po nowo powstałym w naszym regionie szlaku rowerowym Green Velo i jako kadra znakarska PTTK nie omieszkaliśmy ocenić wykonania tego szlaku. Niestety wykonawcom tego jak się teraz mówi „produktu turystycznego” nie udało się uniknąć błędów np. znak skrętu postawiony jest na samym zakręcie, co nie pozwala rowerzyście na zareagowanie w odpowiednim momencie.

Tak dotarliśmy do wsi Jagodnik, a właściwie na jej obrzeża, bo do wsi nie wchodziliśmy. Teraz powędrowaliśmy przez pola, aby dotrzeć nad Jezioro Martwe, gdzie znów zanurzyliśmy się w leśne ostępy. Wędrówka ścieżką wokół jeziora to bardzo piękny widokowy fragment naszej wycieczki. Dochodząc do polanki ze smokami każdy z nas już oglądał się za jakimś suchym drewnem, bo wiedzieliśmy, że blisko polany las jest mocno wyczyszczony z gałęzi przez innych miłośników ognisk. Po dotarciu na polanę rozpoczęło się krzątanie: panowie pracowali przy ognisku, a panie wyciągały z plecaków ciasta, ciastka i inne słodkości żeby ugościć wszystkich uczestników, oraz bułki i kiełbaski na ognisko.
Dzień, mimo że był pochmurny był ciepły, dlatego też miło nam schodziła rekreacyjna część naszego spotkania. Tradycyjnie, bo już po raz trzeci Danusia Żynda przygotowała dla wszystkich uczestników babeczki tym razem czekoladowe. Obdarowane „Babki” babeczkami pozowały do zdjęcia, a później dołączyli do nich nasi panowie i też z babeczkami zrobili sobie fotkę! Kiedy tak się relaksowaliśmy na polankę dotarła Brygida z Tomkiem i Liskiem, których powitaliśmy z wielką radością. Lisek, pies Brygidy i Tomka przeszedł szkołę silnej woli, bo jak wiemy psy nie powinny jeść słodyczy, a tu na stołach było pełno takich smakołyków i Liskowi mocno pachniało, a tu nie wolno. Taka to już psia dola. Kiedy już sobie pojedliśmy kiełbasek i słodyczy, wypiliśmy kawę i herbatę, oczywiście cały czas prowadząc różnego rodzaju dyskusje i dobrze się zrelaksowaliśmy przyszedł czas na powrót. Miło nam płynął czas na polance ze smokami na Jeleniej Dolinie, ale wszystko, co dobre i miłe musi się kiedyś skończyć. Tak też było i teraz musieliśmy podjąć decyzję o wymarszu, ponieważ aby spokojnie dotrzeć na autobus powrotny trzeba było się zbierać. Po spakowaniu swoich rzeczy i przygaszeniu ogniska wyruszyliśmy w drogę do Próchnika. Po drodze zajrzeliśmy na cmentarz żeby pochylić głowy nad zmarłymi i do kościoła pw. Św. Antoniego, który był otwarty, ponieważ odbywało się sprzątanie. Zrobiliśmy również zdjęcie pomnika stojącego obok kościoła, a poświęconego mieszkańcom Próchnika i okolic, którzy zginęli w czasie I Wojny Światowej. Pomnik ten od 1962 roku stał na terenie ZWP na ul. Piławskiej w Elblągu. W listopadzie 2015 r. dzięki dobrej woli wielu osób pomnik powrócił na swoje dawne miejsce. Z przystanku autobusowego tuż przy kościele autobusem nr 12 powróciliśmy do Elbląga. W rajdzie wzięło udział 16 osób i jeden pies.

Teraz na koniec kilka informacji i ciekawostek związanych z Dniem Kobiet:

„Za pierwowzór Dnia Kobiet przyjąć można obchodzone w starożytnym Rzymie Matronalia. Było to święto przypadające na pierwszy tydzień marca, związane z początkiem nowego roku, macierzyństwem i płodnością. Z okazji tego święta mężowie obdarowywali swoje żony prezentami i spełniali ich życzenia.”

„Początki Międzynarodowego Dnia Kobiet wywodzą się z ruchów robotniczych w Ameryce Południowej i Europie. Pierwsze obchody odbyły się 28.02.1909r.w Stanach Zjednoczonych.”
„W 1910r. Międzynarodówka Socjalistyczna w Kopenhadze ustaliła obchodzony na całym świecie Dzień Kobiet, bez ustalenia dokładnej daty obchodów.”

„Polska- Rząd Hanny Suchockiej w 1993 roku zniósł w naszym kraju uroczyste obchody Międzynarodowego Dnia Kobiet.”

„W Armenii po upadku Związku Radzieckiego zaniechano świętowania Dnia Kobiet, zamiast tego wprowadzono święto „Piękna i macierzyństwa” obchodzone 7 kwietnia. Nowe święto stało się bardzo popularne, ale ludzie świętowali również dzień 8 marca, rezultatem tej sytuacji jest „Miesiąc Kobiet”, który w Armenii trwa od 08.03- 07.04.”

Obecnie Międzynarodowy Dzień Kobiet jest oficjalnym świętem w 31 krajach, ale obchodzony jest w 51 krajach.

Dziękujemy wszystkim za udział i mile spędzony czas na naszej wycieczce.
Zapraszamy na ostatnią wycieczkę „Zimowego Rajdu na Raty” w dniu 19.03.2016 r.